fredag 12 augusti 2011

Skolstart.

I onsdags var det dags för den stora dagen, Linn och Oscar började skolan. Det har gått bra och verkar funka, i onsdags och torsdags åkte jag dit med dom och hämtade dom men idag så åkte dom skolbuss för första gången. Dom har verkligen sett framemot att få åka skolbuss, jag däremot var nervös och orolig precis som första skoldagen men det är ju lite av mitt jobb att oroa mig. Men det verkar funka bra och ingen har ringt mig som dom gör om man behöver komma, här var det ingen direkt inskolning. Första dagen fick man vara med lite om man tyckte att det behövdes men dom ville hellst att man skulle gå, jag litar fullt på dom och gjorde så. Dom kan ju sin sak och har ju haft massor med barn som inte kunnat engelska och flyttat hit, dom vet hur dom ska göra och hantera olika situationer. Men jag blev bra förvånad när dom sa att man kunde gå, i Sverige har man ju några dagar inskolning iallafall. Kontakten man har med lärarna är genom en skrivbok som kommer hem med barnen varge dag, där skriver man ner om det är något och även lärarna skriver meddelanden där. Sen kan jag ju erkänna att jag höll mig kvar vid skolan i 2 timmar ifall första dagen, beredd att gå in men det behövdes inte. I Linns klass är dom 3st från Sverige med Linn inräknad, ingen svensk i Oscars klass men en norsk som Oscar förstår väldigt bra.

Så första veckan har gått super och jag hoppas det fortsätter, skolan har varit lite av ett orosmoment för mig. Men Linn och Oscar är glada när dom kommer och ingen har ringt, idag hade även Linns lärare skrivit ett litet meddelande till mig och Jerker om hur duktig hon är. Det var jätteroligt att läsa!

Väntar på bussen, bättre kort på deras uniformer kommer. Linn hade gympa idag och då har dom vanlig t-shirt och shorts på sig, tjejerna har annars kjol.


Skolbussen.


ISS


En nöjd kille kliver av.


Och en nöjd tjej.

Här är noteringen av Linns lärare som är i skrivboken.
"I´ve been so impressed with Linn´s positive attitude this week. She is off to a great start in Grade 1!"

Det gjorde mig väldigt glad!


                                                                                                                                          

3 kommentarer:

  1. Gud va härligt! Att det går så bra för dom! Förstår du varit orolig! Vem skulle inte vara det liksom! Men som du märker själv med,vad Linn´s fröken skrev: Att det går så bra allting.
    Så andas lite =)

    Sköt om er!!
    Kram från Linda

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att allt gått bra Hoppas att det fortsätter så. Ha det bra önskar Farmor och Farfar

    SvaraRadera
  3. Måste ha varit så kul för dom! :) Hälsa alla!

    SvaraRadera